Tips voor ouders
Studievaardigheden

Huiswerk maken, toetsen leren, sporten, met vrienden afspreken: er is zoveel te doen in een week! Hoe zorg je nou dat je alles kunt doen zonder in de stress te raken? Aan de hand van de methode 'Tumult in de brugklas' leren de eersteklassers tijdens het mentoruur onder andere hun agenda te gebruiken, een planning te maken, diverse leerstrategieën en informatievaardigheden, presenteren en samenvatten. Kijkt u vooral ook als ouder de methode in, want het staat vol met bruikbare tips.

Bij de ouderavond van klas 1 hebben we twee artikelen uit de Volkskrant onder uw aandacht gebracht: 'Leren doe je zo' en 'Brugklasmama'.

Woordjes leren

Op een gymnasium krijgen de leerlingen maar liefst zes talen: naast Nederlands, Engels, Duits en Frans krijgen de leerlingen ook les in Latijn en Grieks. Dat betekent dat ze voor al deze talen een flinke woordenschat moeten leren. Sommige leerlingen ondervinden daarbij moeilijkheden; wanneer de resultaten een paar keer tegenvallen, denken leerlingen al gauw dat ze het simpelweg niet kunnen. Maar vaak zit het in een verkeerde aanpak. Hieronder geven we enkele tips. Bij de ouderavond van klas 2 geven we elk jaar informatie over het leren van Latijn en Grieks. U kunt deze achtergrondinformatie terugvinden in dit bestand.

- Leren begint uit het boek: verdeel de woordenlijsten in kleine blokjes van 5-8 woordjes. Spreek ze hardop uit (ook Grieks en Latijn), maak ezelsbruggetjes of maak zinnetjes met de woorden die je moet leren. Herhaal deze woordjes en schrijf de woordjes die moeilijker te onthouden zijn een aantal keer (minimaal vijf keer) op. 
- Wie schrijft, die blijft: dat geldt zeker voor woordjes leren. De motorische bewegingen bij het schrijven helpen om de woorden beter te onthouden - dit voordeel is er niet bij het werken op de computer. Bovendien geeft het computerscherm veel licht, dat vermoeiend is voor de ogen en de hersenen, die daardoor minder goed functioneren.
- Leerlingen kunnen 'flashcards' maken (op de voorkant schrijven ze het Franse woordje, op de achterkant de betekenis) en zo kunnen ze de woorden gemakkelijk door elkaar oefenen. Alleen uit het boek leren, heeft als risico dat men bij een toets nog wel wist dat het woordje het tweede van de reeks was, maar niet meer wat het ook weer betekende. 
- Start met het leren van papier. Veel leerlingen kiezen ervoor om te leren via webpagina's van wrts, teach2000 of woordjesleren.nl. Die pagina's zijn echter bedoeld om te overhoren! Het kost daarnaast heel veel tijd om de woorden in te voeren; tijd die de leerlingen efficiënter kunnen inzetten. Ook het cijfer dat de leerlingen op die pagina's halen, komt niet overeen met de normering die Beekvliet bij de toetsen hanteert.
- Overhoor uw kind regelmatig en niet op de laatste avond - kent een kind dan de woorden niet, dan is er nauwelijks meer tijd om de woordenkennis te verbeteren. Pas wanneer ouders om welke reden dan ook niet kunnen helpen bij het overhoren, is het aan te raden om hulp op internet (wrts, teach2000, woordjesleren.nl) in te zetten.
- Woordjes Grieks kunt u ook overhoren als u het Griekse alfabet niet machtig bent! Laat uw kind de kleine grijze blokjes verspreid door het werkboek leren. Achter in dat werkboek staat een lijst met alle woordjes per hoofdstuk nogmaals, maar dan genummerd en in een andere volgorde dan in de grijze blokjes. Kopieer deze lijst, en dek de Nederlandse betekenissen af; de afgedekte lijst krijgt uw kind, u krijgt de lijst in het boek. U kunt nu de woordjes overhoren door te vragen naar bijvoorbeeld woordje 163; uw kind leest woordje 163 hardop in het Grieks (gaat dat lezen vlot, dan zit het wel snor met de uitspraak) en geeft de Nederlandse betekenissen, die u in de onafgedekte lijst kunt controleren. 
- Herhalen, herhalen, herhalen: veel leerlingen beginnen te laat met het leren en leren daardoor te lang achtereen. Drie uur leren verspreid over een week of twee heeft veel meer effect dan één avond drie uur blokken.
- Houd telefoons en computers buiten bereik: elk 'pingeltje' haalt de leerling uit de concentratie. Bij het leren is multitasken onmogelijk.

Vrienden

Mentoren van de brugklas krijgen van ouders vaak de vraag of ze zich zorgen moeten maken omdat hun kind ineens minder vrienden mee naar huis neemt. Op de basisschool ging het kind vaak bij vriendjes spelen, en sinds de overstap van de middelbare school is dat een stuk minder geworden, of is het soms zelfs geheel verdwenen.

Beekvliet is een streekschool, waardoor de nieuwe klasgenootjes uit veel verschillende dorpen in de omgeving komen. De nieuwe vrienden van uw zoon of dochter kunnen dus best op een afstand wonen, waardoor het praktisch gezien niet handig is om samen bij iemand thuis huiswerk te maken of anderszins af te spreken. Veel sociale contacten vinden daardoor minder face to face plaats, maar bijvoorbeeld via facebook en whatsapp. Als uw kind in positieve zin vertelt over zijn klasgenoten en wat ze doen tijdens de pauzes, dan is er geen enkele reden om u zorgen te maken dat uw kind te weinig vrienden heeft. Wilt u de kinderen achter al die nieuwe namen leren kennen, laat uw kind zijn nieuwe vrienden dan eens thuis uitnodigen voor een filmavond op de bank, samen eten of een andere activiteit. U kunt dan zelf zien dat het wel goed zit met zijn sociale contacten.

Mocht u zich toch zorgen maken, neemt u dan contact op met de mentor van uw kind. Deze docent heeft een goed beeld van hoe uw kind in de klas is en met welke klasgenoten hij of zij omgaat. 

Mobiele telefoon

We merken de laatste jaren dat steeds meer leerlingen vermoeid in de klas zitten. Na een kort onderzoekje in een tweede klas bleek dat veel leerlingen in bed tot diep in de nacht nog bezig zijn met whatsapp en andere sociale media op hun mobiele telefoon. We adviseren met name in de onderbouw om bij het naar bed gaan de telefoon beneden aan de oplader te leggen. Ook bij het maken van huiswerk is het raadzaam om de mobiele telefoon in een andere ruimte te laten liggen.
De NOS besteedde in 2016 ook aandacht aan slaapproblemen door het gebruik van mobiele telefoons.

Huiswerkinstituut Frontisterium

Wanneer een leerling thuis maar niet aan zijn huiswerk komt, dan bestaat er de mogelijkheid op school huiswerk te maken. Dat kan op eigen kracht, maar ook op vijf dagen per week in ons huiswerkinstituut Frontisterium onder begeleiding van docenten en leerlingen uit klas 5 en 6. Klik hier voor meer informatie.

Beekvlietstraat 4, 5271 SM Sint-Michielsgestel
Postbus 31, 5270 AA Sint-Michielsgestel
beekvliet@gymnasiumbeekvliet.nl
073-55 12 213



© Gymnasium Beekvliet 2013 | Privacy Statement | Disclaimer
cizgi porno resim porno hikaye sex cizgi porno izle porno resim xxx porno filmler
HD Porn
mobile porn
https://www.freespins99.com/ spin station free spins no deposit
instagram takipci hilesi
amator turk porno
www.sosyolite.com
antalya escort
istanbul escort istanbul escort istanbul escort umraniye escort istanbul escort