Zorg en begeleiding

Ons zorg- en begeleidingsteam biedt leerlingen van onze school een groot scala aan begeleiding en trainingen ten dienste van hun onderwijskundig, persoonlijk en/of sociaal functioneren. Onder deze ondersteuning vallen het mentoraat, vakbegeleidingen, interne huiswerkbegeleiding in het Frontisterium, verbreding en trainingen gericht op studievaardigheid, faalangst en sociale vaardigheden.
 
Vakbegeleiding  
Leerlingen die minder goede resultaten behaald hebben voor een of meer vakken, kunnen extra vakbegeleiding volgen. Concreet wil dat zeggen dat zij gedurende een bepaalde periode voor dit vak of deze vakken per week in kleine groepen extra les krijgen.  Vaak kunnen leerlingen na het volgen van een periode vakbegeleiding de lesstof weer op eigen kracht verwerken; indien nodig kan de leerling echter ook langer van de vakbegeleiding gebruik maken. De mentor vormt de spil in het verwijzen naar deze steunlessen. 
In klas 1 zijn er vakbegeleidingen voor Nederlands, Latijn, Grieks, Frans, Engels, en wiskunde. In klas 2 bieden we naast deze vakken begeleiding aan voor Duits. In klas 3 kunnen de leerlingen ook begeleiding in natuurkunde volgen. Iedere periode wordt opnieuw bekeken welke leerlingen begeleiding behoeven. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen zich in overleg met de mentor inschrijven voor een periode vakbegeleiding voor één of meer vakken naar keuze, die zij volgen tijdens de vaste keuzewerktijduren (KWT-uren) in hun rooster. 

Studievaardigheid 
In de mentorlessen van klas 1 wordt veel aandacht besteed aan de studievaardigheden van leerlingen. Met behulp van de methode ‘Tumult in de brugklas’ leren de leerlingen onder andere hoe ze moeten plannen, huiswerk maken, leren en werkstukken maken. Leerlingen die moeite blijven houden kunnen extra begeleiding krijgen door mw. Mieke Dierckx.

Huiswerkinstituut Frontisterium  
Soms komt een leerling thuis niet aan zijn huiswerk. Dan bestaat de mogelijkheid op school huiswerk te maken. Dat kan op eigen kracht in de studiezalen, maar ook onder begeleiding van docenten en leerlingen uit klas 5 en 6 , vijf dagen per week, in ons interne huiswerkinstituut Frontisterium. Klik hier voor meer informatie. 
 
Dyslexie en dyscalculie 
Voor leerlingen met dyslexie en dyscalculie bieden we bepaalde tegemoetkomingen, zoals bijvoorbeeld extra tijd bij toetsen. Uitgebreide informatie en een overzicht van de faciliteiten vindt u in het schoolondersteuningsplan
Een leerling kan voor deze faciliteiten in aanmerking komen, als de dyslexie of dyscalculie door een bevoegd psycholoog of orthopedagoog is vastgesteld en er aan de school een (kopie van een) rapport is overlegd. 

Van sommige leerlingen is op de basisschool vast komen te staan dat zij last hebben van dyslexie. Er zijn echter altijd leerlingen bij wie dyslexie pas later een belemmerende rol in hun leren gaat spelen. Om in een vroeg stadium onderwijskundige problemen te voorkomen, beschouwt de school het als haar taak om alle leerlingen begin klas 1 op dyslexie te screenen door middel van een testdictee. Leerlingen die daarin veel specifieke fouten maken, worden nog een keer getest. Mw. Willems bekijkt de resultaten en bespreekt met de ouders of de leerling wellicht gebaat is bij uitgebreid onderzoek door een externe deskundige om te zien of er inderdaad sprake is van dyslexie.  
 
Faalangst en faalangstreductietraining (FART) 
Leerlingen van wie de prestaties beïnvloed worden door faalangst kunnen na overleg met de mentor terecht bij mw. Emmie Willems. Na het voeren van een diagnostisch gesprek begeleidt zij leerlingen individueel of in groepjes. Bij ernstige problematiek kan zij de leerlingen doorverwijzen naar andere instanties.  
Voor leerlingen uit klas 1 bieden we indien nodig een speciale faalangstreductietraining (FART). Deze groepstraining duurt 6-8 weken, vindt plaats in de tweede helft van het schooljaar en wordt gegeven door mw. Emmie Willems. Het doel van de training is dat leerlingen meer zelfvertrouwen opbouwen en leren omgaan met spanningen en situaties waarin zij angst ervaren. Leerlingen worden geselecteerd op basis van de schoolvragenlijst (SVL), die wordt afgenomen in klas 1, en op basis van observaties van de mentor en andere docenten. Ouders krijgen hiervan bericht en worden voorafgaand aan de training uitgenodigd voor een voorlichtingsavond op school. Mw. Willems houdt als voorbereiding op de training met de leerlingen een individueel gesprekje. Bij de training is plaats voor 10-15 leerlingen.
 
Sociale vaardigheidstraining (SOVA) 
Soms vindt een leerling het moeilijk contact te leggen met medeleerlingen,  zich te uiten in een groep, een volwassene aan te spreken, voor zijn mening uit te komen of contact te leggen met een docent. Leerlingen uit de onderbouw die op deze vlakken problemen ondervinden, kunnen op Beekvliet SOVA-training onder leiding van mw. Emmie Willems volgen. In deze groepstraining, waaraan ongeveer 10 leerlingen deelnemen, leren leerlingen onder andere zichzelf te uiten, kwaliteiten te kennen en deze in te zetten, en oefenen ze het handelen in sociale situaties. Leerlingen worden geselecteerd op basis van de schoolvragenlijst (SVL), die wordt afgenomen in klas 1, en observaties van de mentor en andere docenten. Ouders krijgen hiervan bericht en worden voorafgaand aan de training uitgenodigd voor een voorlichtingsavond op school. Mw. Willems houdt als voorbereiding op de training met de leerlingen een individueel gesprekje.    

Verbreding 
Talentvolle leerlingen met behoefte aan extra uitdaging krijgen op onze school de ruimte om hun kennis te verbreden en te verdiepen. We kijken daarbij niet alleen naar de leerprestaties van leerlingen: het kan immers zijn dat leerlingen in eerste instantie te weinig uitdaging hebben ervaren, door verveling ongemotiveerd zijn geraakt en daardoor slechter presteren dan ze eigenlijk kunnen. Opdat leerlingen met extra capaciteiten snel in beeld komen en al vanaf klas 1 aan de slag kunnen met interessante verbredingsprojecten, nemen we in klas 1 de intelligentiestructuurtest (IST) af; daarbij worden we geadviseerd door het Centrum van Begaafdheidsonderzoek (CBO). Wanneer leerlingen in klas 2 en 3 voor al hun vakken gemiddeld een 8 hebben, kunnen zij alsnog instromen in de verbreding. Ook in de bovenbouw zijn er voor talentvolle leerlingen mogelijkheden uitgedaagd te blijven, bijvoorbeeld door middel van het Lapptop-project van de Universiteit Leiden. Maar ook op andere gebieden kunnen leerlingen meer uit zichzelf halen: kijk voor meer informatie op de pagina Talent.  


Contact

De afdelingsleider van uw zoon/dochter geeft u graag meer informatie over de verschillende vormen van begeleiding.

 

  
Mw. E. Roefs, M SEN,
afdelingsleider klas 1
e.roefs@gymnasiumbeekvliet.nl

 
Dhr. M. van Mill, MA
afdelingsleider klas 2 en 3
m.vanmill@gymnasiumbeekvliet.nl

 
Mw. dr. D. Schuijffel,
afdelingsleider klas 4, 5 en 6
d.schuijffel@gymnasiumbeekvliet.nl

Beekvlietstraat 4, 5271 SM Sint-Michielsgestel
Postbus 31, 5270 AA Sint-Michielsgestel
beekvliet@gymnasiumbeekvliet.nl
073-55 12 213



© Gymnasium Beekvliet 2013 | Privacy Statement | Disclaimer
xxx porno film porno hikaye sex cizgi porno izle porno resim cizgi porno resim https://www.freespins99.com/ spin station free spins no deposit
instagram takipci hilesi
amator turk porno
www.sosyolite.net
istanbul escort istanbul escort istanbul escort umraniye escort istanbul escort
alanya escort
antalya escort